La llengua catalana a l'àmbit digital: «Mai hem estat espectadors passius, sinó capdavanters»

Ca n'Alcover, a Palma, ha acollit els dies 19 i 20 de setembre una programació dedicada al català i la presència que té –i ha de tenir– en el món digital. Organitzades per l'Obra Cultural Balear, en el marc Congrés de Cultura Catalana, les jornades han viscut divendres 19 de setembre l’acte inaugural, a càrrec de la companyia la Fornal d'espectacles, amb l'obra "Llompart, una vida, una herència". L’endemà, dissabte 20 de setembre s’han celebrat dues taules rodones amb el focus posat en l'activisme digital i l'ús de la intel·ligència artificial per a la preservació i promoció del català.

Les taules han comptat amb creadors de continguts, experts i professionals de l'ecosistema digital i científics involucrats en macroprojectes digitals com AINA, dotat amb més de 13 milions d'euros per garantir la pervivència digital de la llengua: Albert Cuesta (Accent Obert), Eva Olivares (SEO en català), Mariola Dinarès (Periodista), Joan S. Moñino (Parlars Mallorquins), Caterina Canyelles (Obra Cultural Balear), Maite Melero (Projecte AINA i BSC), Miquel Piulats (Softcatalà), Llorenç Valverde (UIB), Nicolau Dols (UIB-IEC) i Joan Carles Palos (Obra Cultural Balear).

L'activisme pel català a l'àmbit digital

Pel que fa a les xarxes i l’ús del català, Dinarés ha manifestat que “hem de trencar la bombolla i deixar de ser puristes: cal ser molt més oberts de ment”. I ha afegit que cal ser on és la gent. “I la gent, ara mateix, és a les xarxes socials. Els creadors de contingut en català tenen una oportunitat: la Internet del futur és més de la qualitat que de la quantitat".

Per la seva banda, Joan S. Moñino ha afirmat que "un dels grans èxits del català a xarxes és haver vist que tenim un espai per nosaltres. Això crida també a gent de comunitats més enllà dels catalanoparlants”. En aquest sentit, la clau per crear contingut per a joves i que sigui viral “és no voler ser viral i no voler arribar als joves. El que es cerca és l’autenticitat. I el més local és el més global, sempre”, ha reblat.

Moñino també creu que el tema que tenim pendent és el d’explotar la bombolla territorial: “que ens coneguem tots els creadors a Internet dels Països Catalans”, perquè els creadors de continguts de Mallorca “tenim la sensació que a Catalunya es juga en una altra lliga i això impedeix que nosaltres mateixos xerrem amb creadors catalans”.

“Hem de treure pit per les coses que ja fem bé”

La segona taula, amb l’eix de la IA com a eina per a la preservació i la promoció de la llengua, ha començat amb un posicionament clar i que ha generat consens: “Ja està bé de plorar, hem de començar a treure pit per les coses que ja fem bé, com per exemple Softcatalà o el domini .CAT, que ens va posicionar al món”.

En aquest sentit, s'ha conclòs que "la relació entre el català i la tecnologia mai ha estat de resignació. Mai hem estat espectadors passius, sempre hem estat proactius" i que això és una fortalesa que hem d'explotar. "Quan es deia que Internet seria la tomba de les llengües minoritzades, la comunitat catalana vam ser capaços de ser capdavanters".

Un Congrés de Cultura Catalana per defensar la llengua i la cultura

Aquest cicle de trobades forma part del nou Congrés de Cultura Catalana, un procés col·lectiu que vol actualitzar el llegat de l'històric Congrés dels anys setanta i adaptar-lo als reptes del segle XXI, entre els quals destaquen la preservació lingüística, la transformació digital i la construcció d'una societat més diversa i inclusiva.